«Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη τέσσερις διεθνείς διαγωνισμοί αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων της χώρας με πολύ σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον και αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο, τουλάχιστον για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες και να παραχωρηθούν στους νέους αναδόχους».

Αυτό ανακοίνωσε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Φεβρουαρίου του 2018, σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης, μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Ανώνυμης Εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΕΛ.ΛΥ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια και το ΚΚΕ μαζί με το ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι καταψηφίζουν.

 

Aξιοποίηση λιμενικών υποδομών

«Η στρατηγική μας επιλογή για την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών είναι προς όφελος και της εθνικής οικονομίας αλλά και των τοπικών κοινωνιών», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας ενώ απέρριψε τις επικρίσεις περί ξεπουλήματος και παράδοσης της δημόσιας περιουσίας λέγοντας χαρακτηριστικά: «Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν μιλάμε για κανένα ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας. Ουσιαστικά μιλάμε για αξιοποίηση υποδομών της χώρας προς όφελος της εθνικής οικονομίας, της τοπικής ανάπτυξης αλλά και της αύξησης της απασχόλησης».

Υπεραμυνόμενος του νομοσχεδίου για την τροποποίηση της αρχικής συμφωνίας παραχώρησης του 2018, ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι «λύνονται προβλήματα σε τρία τεχνικά ζητήματα τα οποία θα δώσουν πολύ μεγάλη προοπτική ανάπτυξης του λιμένος Θεσσαλονίκης, όχι μόνο σε ότι αφορά στη Νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων».

Ο κ. Πλακιωτάκης πρόσθεσε: «Θέλω να ξεκαθαρίσω, για να σταματήσουμε να λαϊκίζουμε, ότι εδώ μιλάμε ουσιαστικά για αξιοποίηση υποδομών της χώρας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έναντι συγκεκριμένων υποχρεώσεων που έχει αναλάβει ο επενδυτής. Η κυριότητα των υποδομών των επενδύσεων είναι στη κυριότητα του ελληνικού δημοσίου. Μετά το πέρας της σύμβασης παραχώρησης, ότι επενδύσεις έχουν γίνει στο λιμάνι είναι περιουσία του ελληνικού δημοσίου. Άρα, αξιοποιούμε τις δημόσιες υποδομές της χώρας έναντι συγκεκριμένου τιμήματος και επενδύσεων και όλα αυτά αποτελούν περιουσία του ελληνικού δημοσίου».

Όπως είπε ο κ. Πλακιωτάκης, τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η σύμβαση παραχώρησης και αξιοποίησης του λιμένος Θεσσαλονίκης πριν από τρία χρόνια έχει συνεισφέρει πολύ σημαντικά οφέλη και στην εθνική και στην τοπική κοινωνία.

Τι απέφερε η σύμβαση παραχώρησης

Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας:

– Ο κύκλος εργασιών το 2021 ανήλθε σε 77,8 εκ ευρώ όταν το 2017 ήταν 54 εκατ. ευρώ, άνοδο της τάξεως του 44%.
– Αποδόθηκαν συνολικοί πόροι ύψους 23,4 εκατ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο από το 2018 μέχρι σήμερα.
– Το ποσό του τιμήματος παραχώρησης που αποδόθηκε το 2021 υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το 2017 και από 1,1 εκατ. ευρώ ανήλθε σε 2,8 εκατ. ευρώ.
– Η ΟΛΘ Α.Ε έχει επενδύσει μέχρι σήμερα το ποσό των 22,5 εκατ. ευρώ ενώ έχουν υλοποιηθεί και άλλες μεγάλες επενδύσεις μη υποχρεωτικές.
– Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
– Ο αριθμός επιβατών και αφίξεων κρουαζιεροπλοίων τετραπλασιάστηκε ενώ το 2022 αναμένεται να κλείσει με αριθμό αφίξεων 60 κρουαζιεροπλοίων, με προφανή οφέλη για την τοπική κοινωνία.
– Οι αφίξεις κρουαζιέρας αναμένεται για το 2023 να 20πλασιαστούν σε σχέση με το 2017.
– Η ακτοπλοϊκή κίνηση έχει αυξηθεί κατά 36% σε σχέση με το 2017. Από 48.000 επιβάτες σε 65.000 επιβάτες.
– Ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων αυξήθηκε κατά 24%. Από 373 που ήταν το 2017 ανήλθαν στα 464 άτομα το 2021 ενώ σήμερα, ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων ανέρχεται σε 478 ενώ παράλληλα εργάζονται σε εγκαταστάσεις του Οργανισμού μέσω υπεργολάβων ακόμα 250 άτομα.

«Με την αναδιάταξη του προβλήτα 6, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορέσει να γίνει ανταγωνιστικό, όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων αλλά και στον παγκόσμιο χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών. Ανταποκρινόμαστε σε μία κυρίαρχη τάση η οποία επικρατεί στη παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και εντοπίζεται στη ραγδαία αύξηση της χωρητικότητας των πλοίων που μεταφέρουν κοντέινερ, άρα μπορεί πλέον στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης να προσεγγίζουν μεγάλα πλοία. Παράλληλα εξασφαλίζεται η χρήση εξοπλισμού αυτοματοποιημένων συστημάτων τελευταίας τεχνολογίας, η οποία θα μπορέσει να εγγυηθεί τη συσκευασία αλλά και τη διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων», υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Έμφαση έδωσε ο κ. Πλακιωτάκης στις υποχρεωτικές επενδύσεις και «στην αγορά των πέντε μηχανημάτων μεταφοράς και συσκευασίας εμπορευματοκιβωτίων αξίας 4 εκατ. ευρώ, που έγινε μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και κατά παρέκκλιση της διαδικασίας λόγω του επείγοντος χαρακτήρα», όπως είπε.

«Σκοπός της συγκεκριμένης νομοθετικής παρέμβασης είναι να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τα οφέλη που μπορεί να αποδώσει το λιμάνι στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, της Βορείου Ελλάδος και αυτό νομίζω ότι είναι κατανοητό μέχρι σήμερα για το ελληνικό δημόσιο αλλά και για την τοπική ανάπτυξη και οικονομία», κατέληξε ο κ. Πλακιωτάκης.

ΣΥΡΙΖΑ: Να αποσαφηνιστούν ζητήματα στη νέα συμφωνία

Από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ανδρέας Μιχαηλίδης, υπερασπίστηκε τη σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογράψει η κυβέρνηση του, ενώ τόνισε την ανάγκη να αποσαφηνιστούν κρίσιμα ζητήματα και ερωτήματα που αφορούν τη νέα τροποποιητική συμφωνία.

Μίλησε ακόμα για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ολοκλήρωσης συγκεκριμένων έργων και περιβαλλοντικών μελετών ενώ τόνισε ότι, «η κοινοπραξία παίζει με τις καθυστερήσεις μέσω των χρονικών παρατάσεων που της δίνονται και δεν υλοποιεί τις υποχρεωτικές επενδύσεις για τις οποίες έχει δεσμευτεί».

«Δεν γνωρίζουμε αν παραμένει ενεργό το ζήτημα των ποινικών ρητρών. Το ζήτημα της προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος, για εμάς έχει απόλυτη προτεραιότητα και σε καμία περίπτωση δεν κάνουμε πίσω», ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης και πρόσθεσε ότι το κόμμα του επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί επί της αρχής, στην Ολομέλεια.

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Ενστάσεις σε σημεία

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Απόστολος Πάνας, έκανε λόγο για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια στην Νοτιανατολική Ευρώπη και στα Βαλκάνια λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης και πρόσθεσε ότι «δικαίως και προβληματίζουν ορισμένα σημεία της κύρωσης τα οποία πρέπει είτε να διευκρινιστούν είτε να απαλειφθούν».

Προβληματισμούς εξέφρασε ως προς τις μακρόχρονες παρατάσεις που δίνονται για την ολοκλήρωση των έργων αλλά και για τις ειδικές μελέτες που πρέπει να γίνουν ενώ σημείωσε ότι δεν υπάρχει στην νέα τροποιητική συμφωνία αναφορές για τα ποιοτικά ή τα αναπτυξιακά κριτήρια και πρόσθεσε ότι χρειάζεται να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις η κυβέρνηση.

«Η χώρα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και είναι ανάγκη να αξιοποιήσει τον πλούτο της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η αξιοποίηση και αναδιοργάνωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα του δώσει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση, θα ενισχύσει την εικόνα και την ανταγωνιστικότητα του και θα λειτουργήσει ως παράγοντας ανάπτυξης της χώρας και της τοπικής κοινωνίας. Κάθε καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των έργων θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στη περιοχή», κατέληξε ο κ. Πάνας, παραπέμποντας στην Ολομέλεια για τη τελική στάση του κόμματος του.

Κατά ΚΚΕ και ΜεΡΑ25

Κατά της κύρωσης τάχθηκε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, κατηγορώντας τόσο τη ΝΔ όσο και το ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ για υποκρισία.

«Το ΚΚΕ καταψηφίζει την παραχώρηση-ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μια ιδιωτικοποίηση που ολοκληρώθηκε και ψηφίστηκε το 2018, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και που με ενθουσιασμό την στήριξαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Τέσσερα χρόνια μετά την παράδοσή του στους ιδιώτες διαψεύστηκαν παταγωδώς τα μεγάλα λόγια περί ωφελημάτων του λαού, της τοπικής κοινωνίας και των εργαζομένων. Σήμερα, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν την έλλειψη αναγκαίου προσωπικού, αυξημένη εντατική δουλειά και έλλειψη ασφάλειας και υγιεινής τους. Η σύμβαση υποτάσσεται στις γενικότερες επιλογές και σχεδιασμούς της ΕΕ που είναι, νέα τεράστια κέρδη υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος πάντα των εργαζομένων. Άρα, όπως καταψηφίσαμε την αρχική σύμβαση για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα καταψηφίσουμε και την σημερινή τροποποίηση της», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δελής.

«Είναι απολύτως προφανές ότι την ιδιωτική περιουσία ο καθένας μπορεί να την κάνει ό,τι θέλει, αλλά τη δημόσια περιουσία το κράτος οφείλει να τη διασφαλίζει. Εμείς καταψηφίζουμε διότι αποτελεί συνέχεια της πρώτης ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης», υπογράμμισε από την πλευρά του, ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης.

Πηγή: ΟΤ





Source link

menclinic

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε γράψτε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε γράψτε το όνομα σας