Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), σχεδόν το 45% των πολιτών στην Ελλάδα έχει καταφύγει στη χρήση τουλάχιστον ενός κουτιού αντιβιοτικών το 2024. Αυτά τα στοιχεία προκαλούν ανησυχία, καθώς αποτυπώνουν μια τάση που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην δημόσια υγεία.
Η μελέτη καταδεικνύει ότι, πριν από την εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής συνταγογράφησης τον Σεπτέμβριο του 2023, σχεδόν τέσσερα στα δέκα αντιβιοτικά χορηγούνταν χωρίς ιατρική συνταγή. Αυτή η πρακτική ενδέχεται να έχει οδηγήσει σε αυξανόμενα ποσοστά ανθεκτικότητας στα αντιβιοτικά, ένα θέμα που έχει επισημανθεί από διεθνείς οργανισμούς υγείας.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η ανεξέλεγκτη χρήση αντιβιοτικών μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές, όπως η ανάπτυξη ανθεκτικών στελεχών βακτηρίων, που καθιστούν τις λοιμώξεις πιο δύσκολες στη θεραπεία. Αυτή η κατάσταση απαιτεί επειγόντως στρατηγικές ενημέρωσης και εκπαίδευσης του κοινού σχετικά με τη σωστή χρήση των φαρμάκων αυτών.
Μάλιστα, οι υγειονομικές αρχές αναζητούν τρόπους να ενισχύσουν τη συμμόρφωση των πολιτών στις οδηγίες των γιατρών, προκειμένου να αποφευχθούν οι συνέπειες της κακής πρακτικής συνταγογράφησης.
Συνοψίζοντας, τα στοιχεία της μελέτης του ΠΙΣ θέτουν σε πρώτο πλάνο την ανάγκη για μια πιο υπεύθυνη προσέγγιση στη χρήση των αντιβιοτικών στην Ελλάδα, ώστε να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία και να περιοριστούν οι κίνδυνοι που προκύπτουν από την ανθεκτικότητα στα φάρμακα.