Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), το 2024 καταγράφηκε ότι το 45% των Ελλήνων πολιτών έχει λάβει τουλάχιστον ένα κουτί αντιβιοτικών. Αυτή η αύξηση της κατανάλωσης αντιβιοτικών εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την ορθή χρήση τους και τις πιθανές συνέπειες για τη δημόσια υγεία.
Η μελέτη καταδεικνύει ότι σχεδόν τέσσερα στα δέκα αντιβιοτικά χορηγούνταν χωρίς ηλεκτρονική ιατρική συνταγή, πριν από την εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής συνταγογράφησης τον Σεπτέμβριο του 2023. Αυτό δείχνει ότι η ανάγκη για έλεγχο και διαχείριση της συνταγογράφησης αντιβιοτικών είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Η υπερβολική χρήση των αντιβιοτικών μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη αντοχής των μικροβίων, γεγονός που καθιστά τις λοιμώξεις πιο δύσκολες στην αντιμετώπιση. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η αντοχή στα αντιβιοτικά αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τη δημόσια υγεία παγκοσμίως.
Ο ΠΙΣ καλεί όλους τους πολίτες να είναι πιο προσεκτικοί στη χρήση αντιβιοτικών και να ζητούν πάντα ιατρικές συμβουλές πριν από τη λήψη οποιασδήποτε φαρμακευτικής αγωγής. Η σωστή ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του κοινού είναι κρίσιμης σημασίας για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου.
Η πολιτεία, από την πλευρά της, θα πρέπει να προωθήσει περισσότερες πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και του κοινού σχετικά με την ορθή χρήση των αντιβιοτικών και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αλόγιστη χρήση τους.