Πηγή: Γραφείο Τύπου ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Τροπολογία για τον διορισμό του Εποπτικού Συμβουλίου του Υπερταμείου από το προεδρείο της Βουλής με πλειοψηφία 4/5 κατέθεσε η Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, ως πρώτο βήμα για την ανάκτηση της εθνικής κυριαρχίας στη Δημόσια Περιουσία.
*Ακολουθεί το κείμενο της τροπολογίας:
Τροπολογία – Προσθήκη
στο σ/ν του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: “Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των θυγατρικών της και λοιπές διατάξεις”
Θέμα: “Πρώτο βήμα για την ανάκτηση από την Ελληνική Δημοκρατία του ελέγχου της Δημόσιας Περιουσίας μέσω της αλλαγής σύνθεσης και τρόπου διορισμού του εποπτικού συμβουλίου της Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.”
Αιτιολογική
Μια από τις πιο καταστροφικές και ταπεινωτικές συνέπειες της τυχοδιωκτικής πολιτικής του κ.Τσίπρα και της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ εν γένει, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, ήταν η συνομολόγηση με τη «Δήλωση της Συνόδου για το Ευρώ» στις 12 Ιουλίου 2015 της υποθήκευσης της δημόσιας περιουσίας για την κάλυψη του δημόσιου χρέους, αίτημα που είχε επαναληφθεί από τους πιστωτές της χώρας τον Φεβρουάριο του 2011 και απορρίφθηκε μετά βδελυγμίας από την Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ. Σε εκτέλεση αυτής της Δήλωσης, με τον ν.4389/2016 ιδρύθηκε η Εταιρεία Συμμέτοχων και Περιουσίας Α.Ε. (Υπερταμείο) με σκοπό να συμβάλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και να συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας με τη διάρκεια της Εταιρείας να ορίζεται σε ενενήντα εννέα (99) έτη. Η νομική επιβεβαίωση των όρων υποθήκευσης της Δημόσιας Περιουσίας ήρθε με το ν. 4549/2018 με τον οποίο κυρώθηκε η επικαιροποίηση της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ της Ελλάδας και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας με την ένταξη του Υπερταμείου το οποίο εγγυάται στον ESM την έγκαιρη εκπλήρωση από το Ελληνικό κράτος των υποχρεώσεων του έως 25 δισ. ευρώ.
Επίσης ο ν.4389/2016 όρισε ότι το διοικητικό Συμβούλιο του Υπερταμείου συμπεριλαμβανομένων του Προέδρου και του Διευθύνοντα Σύμβουλου διορίζεται και εποπτεύεται αυστηρά από το πενταμελές «Εποπτικό Συμβούλιο» στον διορισμό του οποίου προβλέπεται πρωταγωνιστικός ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Συγκεκριμένα δύο (2) μέλη, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, επιλέγονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, ενεργώντας από κοινού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Οικονομικών και τρία (3) μέλη επιλέγονται από τον μοναδικό μέτοχο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που ενεργούν από κοινού.
Ο κ. Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έδειξαν εξ αρχής την υποκρισία τους στο θέμα του Υπερταμείου. Ενώ από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατακεραύνωναν τον ΣΥΡΙΖΑ για την ίδρυση και τη λειτουργία του Υπερταμείου στην πραγματικότητα ως Κυβέρνηση το χρησιμοποίησαν ως ένα πολύ βολικό εργαλείο αποεπένδυσης του Δημοσίου από κρίσιμους κλάδους οικονομίας και πώλησης περιουσιακών στοιχείων με ευνοϊκούς όρους για τους προνομιακές αγοραστές τους. Όχι μόνο υπέθαλψαν την εντελώς αδιαφανή λειτουργία και τις σκανδαλώδεις αποφάσεις των διοικήσεων του Υπερταμείου και των θυγατρικών του αλλά επέκτειναν το πεδίο δράσης του με πιο εξόφθαλμα παραδείγματα την υπαγωγή σε αυτό της Εταιρείας «Συμμετοχές 5G A.E.» και το Ταμείο «Φαιστός», την ανάθεση στο ΤΑΙΠΕΔ την ωρίμανση μιας σειράς κρίσιμων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (που αφορούν ακόμα στην πυροπροστασία) ενώ προσπάθησαν με εντελώς αντιθεσμικό τρόπο να παρακάμψουν τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας που είχαν κρίνει ότι η υπαγωγή της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ της στο Υπερταμείο είναι αντίθετη στο Σύνταγμα.
Με το εν θέματι νομοσχέδιο το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κινείται στην ίδια κατεύθυνση και εκτός από το απαράδεκτο αντιστάθισμα που προβλέπει για το Υπερταμείο από την μεταφορά της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ εκτός του χαρτοφυλακίου του, ρίχνει ακόμα περισσότερο νερό στην αυθαιρεσία και την αδιαφάνεια που διέπει τη λειτουργία του Υπερταμείου και των θυγατρικών του. Ως προπέτασμα καπνού αυτής της πολιτικής θεσπίζεται η μετονομασία του Εποπτικού Συμβουλίου σε «Συμβούλιο Εταιρικής Διακυβέρνησης» με ήσσονος σημασίας αλλαγές στον τρόπο στελέχωσης και στις αρμοδιότητες του ενώ παραμένει το μείζον δικαίωμα αρνησικυρίας των επιλεγμένων από το Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας μελών του Συμβουλίου.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής δεν προσυπέγραψε ούτε το καθεστώς υποτέλειας, ούτε τα σκάνδαλα, ούτε το καθεστώς αδιαφάνειας που τα επιτρέπει, που φέρουν τις υπογραφές είτε του ΣΥΡΙΖΑ είτε της Νέας Δημοκρατίας.
Αντιθέτως με την από 13 Νοεμβρίου 2018 Πρόταση Νόμου με θέμα «Πρώτη δέσμη μέτρων οικονομικής ανάκαμψης και κοινωνικής δικαιοσύνης» κατέθεσε, μεταξύ άλλων μέτρων, ένα πρώτο βήμα για ανάκτηση από την Ελληνική Δημοκρατία του ελέγχου της Δημόσιας Περιουσίας. Η πρόταση αυτή, που παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ, μετά από τα πέντε έτη διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας επανακατατίθεται με την παρούσα τροπολογία.
Ειδικότερα με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται ότι το Εποπτικό Συμβούλιο του Υπερταμείου θα ορίζεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών μετά από απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής που εκδίδεται με πλειοψηφία των 3/4 των μελών της στα πρότυπα της διαδικασίας επιλογής των προσώπων που στελεχώνουν τις ανεξάρτητες αρχές βάσει του άρθρου 101Α του Συντάγματος της Ελλάδος. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή δημοκρατική νομιμοποίηση των προσώπων που θα διαχειρίζονται τη Δημόσια Περιουσία και ως εκ τούτου η συμμόρφωση τους στις κατευθύνσεις ενός εθνικού αναπτυξιακού σχεδιασμού, με τη μέγιστη δυνατή Δημοκρατική Λογοδοσία. Ανάλογη ρύθμιση προβλέπεται και για τον τρόπο λήψης αποφάσεων του Εποπτικού Συμβουλίου.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Άρθρο…..
Θέμα: «Πρώτο βήμα για την ανάκτηση από την Ελληνική Δημοκρατία του ελέγχου της Δημόσιας Περιουσίας μέσω της αλλαγής σύνθεσης και τρόπου διορισμού του εποπτικού συμβουλίου της Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε»
1. H παράγραφος 2 του άρθρου 191 ν.4389/2016 (Α΄ 94) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Το Εποπτικό Συμβούλιο αποτελείται από πέντε (5) μέλη που διορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου μετά από απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής που εκδίδεται με ομοφωνία ή με πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων (4/5) των μελών της».
2. H παράγραφος 6 του άρθρου 191 ν.4389/2016 αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Το Εποπτικό Συμβούλιο βρίσκεται σε απαρτία όταν τουλάχιστον τέσσερα (4) μέλη αυτού είναι παρόντα. Κάθε μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου έχει μία (1) ψήφο. Οι αποφάσεις του Εποπτικού Συμβουλίου θα λαμβάνονται κατόπιν θετικής ψήφου τουλάχιστον τεσσάρων (4) μελών. Σε περίπτωση που η θέση ενός ή περισσοτέρων μελών του Εποπτικού Συμβουλίου κενωθεί λόγω θανάτου, παραίτησης, ή απώλειας της ιδιότητας του μέλους με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, τα υπόλοιπα μέλη συνεχίζουν προσωρινά να ασκούν τις αρμοδιότητες του Εποπτικού Συμβουλίου, υπό τον όρο ότι τουλάχιστον δύο (2) μέλη συμμετέχουν στη συνεδρίαση του Εποπτικού Συμβουλίου, οπότε οι αποφάσεις του Εποπτικού Συμβουλίου λαμβάνονται υποχρεωτικά ομόφωνα. Η κενή θέση κάθε μέλους του Εποπτικού Συμβουλίου πρέπει να πληρούται εντός ενενήντα (90) ημερών με το διορισμό νέου μέλους σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο παρόν άρθρο και μέχρι τη λήξη της θητείας του μέλους που αντικαθίσταται».
3. H παράγραφος 7 του άρθρου 191 ν.4389/2016 αντικαθίσταται ως εξής:
«7. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών δύναται να ζητήσει αιτιολογημένα, από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής την ανάκληση μέλους ή μελών του Εποπτικού Συμβουλίου αν, ενδεικτικά, τα εν λόγω μέλη: (α) παραβιάζουν με τις πράξεις ή παραλείψεις τους τις διατάξεις του παρόντος νόμου ή του Εσωτερικού Κανονισμού, (β) παρεμποδίζουν με τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους τη λειτουργία της Εταιρείας ή των θυγατρικών της με τρόπο που οι δραστηριότητες αυτών να παρακωλύονται αδικαιολόγητα ή να τίθεται σε κίνδυνο η επίτευξη των σκοπών τους, όπως ενδεικτικά, αν απουσιάζουν σε περισσότερες από τρεις (3) συνεχόμενες συνεδριάσεις, (γ) επιδεικνύουν εμφανή απροθυμία ή αδυναμία εκτέλεσης των καθηκόντων τους κατά τρόπο αντίθετο από αυτόν που εύλογα αναμένεται από αυτούς, σύμφωνα με την εμπειρία και τα προσόντα τους. Το μέλος που ανακαλείται σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο δεν δικαιούται αποζημίωσης λόγω της ανάκλησης. Η θέση του μέλους που ανακαλείται ο διορισμός του κατά τα ανωτέρω πληρούται σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο παρόν άρθρο.»
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Ανδρουλάκης Νικόλαος
Λιακούλη Ευαγγελία
Πάνας Απόστολος
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς
Γερουλάνος Παύλος
Μάντζος Δημήτριος
Αποστολάκη Μιλένα
Αχμέτ Ιλχάν
Βατσινά Ελένη
Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα
Γρηγοράκου Παναγιώτα
Δουδωνής Παναγιώτης
Καζάνη Αικατερίνη
Κατρίνης Μιχάλης
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Μιχαηλίδης Σταύρος
Μουλκιώτης Γεώργιος
Μπιάγκης Δημήτριος
Νικητιάδης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Τσίμαρης Ιωάννης
Χνάρης Εμμανουήλ
Χρηστίδης Παύλος
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ